Persbericht: Tieners, Gamen en Social Media

11 oktober 2022
20.00 – 22.00 uur

Theaterzaal het Lichtruim, Bilthoven

Verdwijnt je zoon onmiddellijk in het gamen als hij thuiskomt en is het soms zelfs lastig om dit te onderbreken voor het avondeten? Is je dochter voortdurend met haar smartphone bezig en lijkt het ‘online leven’ soms belangrijker dan het ‘echte leven’? Zijn Fortnite, YouTube, Instagram, of Snapchat belangrijker dan sporten, of met elkaar iets doen? Vinden ze het lastig om zich op huiswerk te concentreren omdat ze steeds afgeleid raken door een appje of social media?

De digitale wereld is voor jongeren de wereld waar het gebeurt. Zonder het zich bewust te zijn, verliezen ze zichzelf erin. Maar wat doen jongeren nou precies in deze wereld? Wat maakt deze wereld zo verslavend en waarom is het (jongeren)brein hier zo gevoelig voor? Hoe ga je hiermee om als ouder? Hoe kom je in contact met je (pre)puber die zich niet laat sturen, maar die ook niet de controle heeft om digitaal gedrag zelf in de hand te houden?

Deze avond geeft je inzicht in het digitale gedrag van je (pre)puber en praktische handvatten om in contact te komen en bij te sturen op (de mate van) digitaal gedrag!

Over de avond

Tijdens deze avond gaat Laurens Veltman van Digital Awareness op interactieve wijze op deze onderwerpen in. Vanuit eigen ervaringen en theorie laat hij zien hoe het komt dat jongeren zichzelf gemakkelijk verliezen in de digitale wereld en waarom het als ouder soms lastig is ze te bereiken. De inhoud wordt mede bepaald door aan te sluiten op vragen en ervaringen van ouders, dus eigen inbreng is zeer welkom! Waar Laurens de deskundige is vanuit de belevingswereld van de jongere en de psychologie, ben je zelf de ervaringsdeskundige als opvoeder en ouder. Door dit samen te laten komen, brengt Laurens je tot nieuwe inzichten en biedt hij ideeën en handvatten om samen met je zoon/dochter aan de slag te kunnen.

Tijdens de avond krijg je antwoord op o.a. de volgende vragen:
o Wat zijn de meest voorkomende digitale verleidingen en hoe werken deze?
o Hoe werkt het brein en waarom is het zo gevoelig voor de digitale wereld & social media?
o Waarom zijn jongeren zo geneigd zichzelf hierin te verliezen en hoe kan dit anders?
o Hoe sluit je aan bij de belevingswereld van je zoon/dochter zonder ze blind te volgen?
o Wanneer gaat digitaal gedrag over in verslaving en hoe herken je dit als ouder?
o Waarom kun je als ouder zo lastig tot je zoon/dochter doordringen en hoe kan dit anders?

Digital Awareness

Laurens Veltman coacht via zijn bedrijf Digital Awareness mensen en bedrijven om zich niet te verliezen in digitaal gedrag, zoals gamen, smartphone, social media, YouTube, Netflix & e-mail. Hiervoor verzorgt hij o.a. workshops en individuele coaching voor jongeren & volwassenen, maar ook workshops voor ouders, scholen, bedrijven en professionals. In zijn werk koppelt hij zijn persoonlijke

ervaringen vanuit gameverslaving en poker aan zijn professie als psycholoog en coach. Laurens heeft geleerd om zelf de controle te houden over zijn (digitale) verleidingen en laat nu anderen zien dat ze zelf een keuze hebben: leven in plaats van geleefd worden!

Ouders over de workshop

"Erg goed, leuk, persoonlijk, veel tips"
"Zeer informatief en nuttig"
"Ik ga mij meer verdiepen in wat mijn kind doet en waarom zij dat leuk vindt"